BLAISE PASCAL CUGETARI PDF

Blaise Pascal, măreţia şi nimicnicia omului (Cugetări, Scrieri alese). Prin triumful heliocentrismului, gândirea renascentistă şi cea modernă. You can Read Blaise Pascal Cugetari Comentariu or Read Online Blaise Pascal Cugetari Comentariu, Book Blaise. Pascal Cugetari Comentariu, And Blaise. Blaise Pascal – filosoful ilot Articol aparut pe , in sectiunea Cultura comentarii Autor: DAVID ILINA Cuvi.

Author: Dak Vozshura
Country: Mongolia
Language: English (Spanish)
Genre: Health and Food
Published (Last): 14 December 2015
Pages: 258
PDF File Size: 4.50 Mb
ePub File Size: 19.75 Mb
ISBN: 827-7-61669-220-6
Downloads: 29175
Price: Free* [*Free Regsitration Required]
Uploader: Brashicage

Blaise Pascal Download Report. Published on Apr View 1. Blaise Pascal, mreia i nimicnicia omului Cugetri, Scrieri alese. Prin triumful heliocentrismului, gndirea renascentist i cea modern marcheaz rsturnarea viziunii cosmologice geocentrice impuse de teologia medieval, ctignd acum teren ideea infinitii lumii, veritabil tem de reflecie metafizic. Pascal o recepteaz n mod acut i, precum reiese din faimoasele sale Cugetri, i provoac intense frmntri luntrice, devenind pretextul dezbaterii unei probleme fundamentale, aceea a condiiei umane.

Omul este raportat la ntregul existenei, doar dintr-o asemenea perspectiv putndu-se obine o reprezentare clar a locului, rostului i valorii sale n lume, implicit o judecat potrivit asupra nfptuirilor sale, a produselor civilizaiei i culturii.

Intenia mrturisit este aceea de a-l scutura pe om din starea de somnolen indiferent i confortabil n care se complace, de a-l determina s-i asume lucid fr orgolii false sau complexe umilitoare poziia i destinul n univers. Raportat la infinitatea spaio-temporal, el nu este dect nimic, relevndu-i-se situaia precar i mizer, limitat i nefericit de fiin prea adesea rtcit, orbit, solitar, plictisit.

Ar decurge de aici o viziune pesimist, care va fi imediat corijat prin compararea omului la neant, iar noul unghi de abordare i va releva, n mod optimist, calitatea de a fi totul, adic o fptur demn, grandioas, excepional, o ncoronare a naturii. Filosoful francez va sfri prin a-i rezerva o poziie median ntre infinitate i nimicnicie, plasndu-l pe undeva la jumtatea distanei dintre cele dou extreme.

Gsirea acestui punct intermediar i va permite lui Pascal s se delimiteze att de concepia anticului Epictet care vzuse numai mreia omului, fora raiunii i a caracterului, sublimul datoriei, care i exaltase calitile i i eludase imperfeciunilect i de aceea aparinnd francezului Michel de Montaigne, care, dimpotriv, subliniase numai defectele i slbiciunile naturii umane, incapacitile intelectului i capitulrile voinei, laitatea sa moral, ignorndu-i virtuile i meritele.

Va impune o viziune dual, nlnd i cobornd omul, proslvindu-i grandoarea i demnitatea, deplorndu-i carenele i scderile. Expresia acestei nencetate pendulri este panseul pascalian n care l taxeaz deopotriv ca monstru i miracol, judector al tuturor lucrurilor i imbecil vierme de pmnt, depozitar al adevrului i ngrmdire de incertitudine i de eroare, mrire i lepdtur a universului.

Blaise Pascal

Sunt semnalate astfel contradiciile ireductibile ale naturii umane. Prin funciara-i complexitate, omul este prin excelen o specie a lui homo duplex, o fiin dual, un amestec haotic, deconcertant de spirit i materie, de lumini i cuvetari, de caliti i defecte, de nclinaii superioare i porniri bestiale, de raiune i pasionalitate, de orgoliu i umilin, de virtute i viciu, de for i slbiciune.

Dup cum va nota ntr-un alt aforism, el nu este nici nger, nici animal, ci se poate spune i una i alta. Rtcete, nu tie unde s se aeze i fixeze, caut fericirea, i se pare c a dobndit-o, ns o pierde, pentru a-i rencepe cutarea.

Fa de restul universului dispune totui de un avantaj considerabil ceea ce-i confer de altfel specificitate n raport cu alte vieuitoare, superioritate i demnitate anume c, atunci cnd sufer, el tie acest lucru. Ca fiin contient, i d seama de toate nenorocirile care i marcheaz diferitele momente ale vieii. Iar aceast trstur l nnobileaz, l nal la rangul de mare senior, de rege deposedat.

Pe de alt parte, condiia uman este finit, limitat, fragil, fiind suficient o singur pictur de ap pentru ca omul s fie ucis. Spre deosebire ns de restul lucrurilor i fiinelor din natur, el tie c moare, posed deci contiina extinciei sale ntr-un viitor incert.

Este o trestie firav, ns una cugettoare, tocmai raiunea fiind aceea care l separ i l opune fa de tot ce exist n lume.

Asemeni ei, se mldiaz sub btaia vntului i izbutete s nu se frng. Supleea gndirii, maleabilitatea ei, l face s reziste chiar forei brute a universului care, uneori, pare a conspira spre a-l distruge.

Blaise Pascal a fost al treilea copil al lui Etienne Pascal i singurul su fiu. Mama lui Blaise a murit cnd acesta avea doar trei ani, micul Blaise fiind foarte afectat de aceast pierdere. Impulsionat de aceast interdicie, la vrsta de 12 ani, Blaise a nceput s nvee geometrie de unul singur, descoperind c suma unghiurilor unui triunghi este pascap cu 2 unghiuri drepte.

  LIBROS APOCRIFOS DE LA BIBLIA CATOLICA PDF

Cnd a aflat tatl su, s-a mbunat i i-a permis lui Blaise s aib o copie a Elementelor lui Euclid. La vrsta de hlaise ani, Blaise Pascal a nceput s-l nsoeasc pe tatl su la ntrunirile lui Mersenne de la Paris, la care participau Roberval, Auzout, Mydorge, Desargues, ultimul devenind un model pentru tnrul Pascal. Pe la vrsta de 16 ani, Blaise a prezentat la aceste ntruniri cteva teoreme despre geometria proiectiv, incluznd hexagonul mistic al lui Pascal.

Seminar – Blaise Pascal-Cugetari-Aion (1998).pdf

Dup ce a lucrat 3 ani, ntre iPascal a inventat primul calculator mecanic, Pascaline pentru a-l ajuta pe tatl su n munca sa de colector de taxe. Tot din aceast perioad dateaz i primele ncercri de studii asupra presiunii atmosferice, iar in demonstreaz c vidul exist, dup ce la 25 septembrie el i Descartes s-au contrazis asupra acestui adevr.

Din cubetariPascal scrie Rcit de la grande exprience de l’quilibre des liqueurs Tratat despre echilibrul lichidelor n care explic legea presiunii. Pe 23 noiembrien urma unei experiene religioase i dedic viaa Cretintii. Moare la 39 de ani pe 19 Augustn urma extinderii tumorii maligne din stomac i este nmormntat St. Dispozitivul numit Pascaline, semna cu un calculator mecanic al aniloriar aceast invenie l face pe Pascal a doua persoan care inventeaz calculatorul mecanic deoarece Schickard mai fcuse unul n Pascal se confrunt cu probleme de pasccal ale calculatorului, datorate sistemului francez din acea vreme.

Erau 20 de soli ntr-o livr i 12 dinari ntr-un sol, astfel nct Pascal trebuia s rezolve probleme tehnice mult mai cugetarii cu aceast mprire a livrei n dect dac ar fi lucrat cugetagi mprirea la Oricum producia aparatelor a nceput ndar pn n fuseser produse 50 de prototipuri, ns puine au fost vndute, i producerea calculatorului aritmetic al lui Pascal a ncetat n acel an. Unul din aceste prototipuri este la muzeul Zwinger, n Dresda Germania. Aflnd de ncercarea lui Torricelli de a determina presiunea atmosferic, Pascal a nceput s caute diverse tipuri de experiene care s dovedeasc temeinicia descoperirii lui Torricelli, construind o instalaie cu tuburi care demonstra influena presiunii.

Descartes i pazcal lui Carcavi n iunie despre experimentele lui Pascal: Eu am fost acela care l-am sftuit acum doi ani sa fac aceasta, de aceea, dei nu am participat eu nsumi, nu m-am ndoit de succesul nostru Pascal a fost primul blaaise s-a gndit c, cu ajutorul barometrului, poate fi msurat diferena de altitudine dintre dou puncte i a atras atenia c modificarea lascal coloanei de mercur mai depinde i de umiditate pscal temperatura aerului, putnd fi folosit astfel n previziuni meteorologice.

Nu mai puin importante sunt lucrrile lui Pascal din domeniul hidrostaticii. A calculat mrimea presiunii hidrostatice, a descris paradoxul hidrostatic, legea vaselor comunicante i principiul presei hidraulice. El a lucrat la seciunile conice i a produs teoreme cugeatri n geometria proiectiv. Acesta era prima parte a tratatului asupra conurilor pe care Pascal nu l-a terminat niciodat. Lucrareaeste acum pierdut dar, Leibniz i Tschirnhaus au notat din ea i prin acestea este posibil o imagine aproape complet a lucrrii.

Lucrarea lui Pascal asupra coeficienilor binomiali l-a condus pe Isaac Newton la descoperirea teoremei binomului general pentru puteri fracionare i negative. Din corespondenele cu Fermat se va nate apoi teoria probabilitilor, n urma unor ntrebri adresate de cavalerul de Mre privind jocul de zaruri.

Din abandoneaz ns lumea tiinific pentru a se dedica Cretintii, ultima sa lucrare publicat descriind curba trasat de un punct pe circumferina unui cerc care se nvrte.

Din ncepe din nou s se gndeasc la probleme de matematic din cauza durerilor care i chinuiau somnul.

[PDF] Seminar – Blaise Pascal-Cugetari-Aion ().pdf – Free Download PDF

Oscilnd ntre raionalism i scepticism, el a ales spre finalul vieii credina, fiind influenat nc de mic de credina n Dumnezeu. De la vrsta de 14 ani, Blaise Pascal participa alturi de tatl su la ntlnirile abatelui de Mersenne, care aparinea ordinului religios de la Minims, iar dup ce tatl su se rnete la picior i este ngrijit de doi frai ai unui ordin religios de lng Rouen, Pascal devine profund religios. Cea mai cunoscut lucrare filosofic a lui Pascal este Les penses, o colecie de gnduri asupra suferinei umane i a ncrederii n Dumnezeu, o lucrare apologetic cretin adresat noii lumi desacralizate.

Aceast lucrare cuprinde i celebrul pariu al lui Pascal, care ncearc s demonstreze c Dumnzeu exist, folosidu-se de o teorie a probabilitilor. Concepia lui Pascal era, n cuvinte puine: Dumnezeu exist pentru c este cel mai bun pariu, iar Pascal avea nevoie de existena lui Dumnezeu pentru a ndrepta din cnd n cnd dezordinea din Univers. Pascal a fcut speculaii teologice i asupra noiunii de infinit, n timp ce Isaac Newton, Leibnitz i chiar el nsui prin studiile sale asupra epicicloideipuneau bazele calcului infinitezimal, din care apoi, scuturndu-se de aura mistic, se va nate Analiza matematic.

  ETA LINNEMANN HISTORICAL CRITICISM OF THE BIBLE PDF

Adus de la http: Nu este nevoie ca universul ntreg s se nveruneze mpotriva lui pentru a-l zdrobi. Un abur, o pictur de ap sunt de ajuns pentru a-l ucide. Dar chiar dac universul ntreg l-ar zdrobi, omul tot ar fi mai nobil dect cel care-l ucide Pentru majoritatea dintre noi, colii n regimul trecut, numele Pascal ne este asociat, n cel mai bun caz, cu dou teorii: Acelai regim, ntr-un dicionar enciclopedic aprut n anii ’60, nota “moartea” lui Pascal ncnd “a abdicat de la raiune n favoarea credinei”.

Cine este acest Blaise Pascal, om al tiinei i om al credinei? S ncercm s l redescoperim n msura n care ne-o permit cteva paragrafe. Blaise Pascal s-a nscut la 19 iuniela Clermont. De mic a fost atras de matematic. Sora lui scrie despre micul Blaise c, “de ndat ce atinse vrsta la care i se putea vorbi, aprur semnele unei inteligene cu totul ieite din comun, prin observaiile pe care le fcea mereu n legtur cu orice, dar mai ales prin ntrebrile pe care le punea despre natura lucrurilor, ntrebri care surprindeau pe toat lumea”.

Mama lui Blaise a murit cnd acesta avea doar trei ani, astfel nct sarcina educrii lui a fost preluat de tatl Etienne, care i-a acordat toat atenia i i-a ncurajat interesul pentru descoperirea regulilor ascunse n spatele naturii. Dei era evident genialitatea lui, Etienne a evitat s l nvee ceva nainte de a mplini vrsta la care ceilali nvau aceasta. Strategia adoptat nu l-a oprit pe Blaise din studiu. Observaiile lui porneau de la aspecte ct se poate de casnice, precum rezonana unei farfurii lovite cu cuitul, diferit dac farfuria era goal sau plin.

La 12 ani ochii i cad pe geometrie. Tatl i-a explicat cu ce se ocup geometria i i-a artat diverse forme geometrice, fr s le numeasc ns, pentru a nu-l implica n acest univers care, considera el, nu era de vrsta lui. Blaise, la locul lui de joac, ncepe s deseneze cercuri, triunghiuri i alte forme geometrice. Boteaz el cercul cu numele de rotund, iar linia cu numele de bar.

Se strduiete s deseneze ct mai perfect aceste forme, dup care interesul i se mut n gsirea de proporii, de reguli, de teorii n spatele formelor. Aa se face c, ntr-una din zile, tatl l surprinde n timp ce se juca. Vorbindu-i de rotunduri i de bare, Blaise i explic i alte descoperiri de-ale lui. El poruncete omului s-i recunoasc rutatea i chiar caracterul lui abominabil; i-i poruncete s fie asemenea lui Dumnezeu.

Fr o asemenea contrapondere, elevaia lar face ngrozitor de vanitos, iar ticloia teribil de abject. Fr pan de scris i hrtie, aceast mainrie fcea calcule i pentru prima oar scotea calculul matematic din “proprietatea” exclusiv a matematicienilor: Dar nc dinainte de mplinirea vrstei de 20 de ani, n trupul su au aprut semnele unor boli care nu l vor mai prsi pn la moarte.

Lecturile religioase l apropie de Dumnezeu i n suflet i se sdete ideea c viaa nu are sens fr El. Lumescul l intereseaz tot mai puin, iar boala l face s contientizeze adevratul loc al omului n universul creat. Va rmne ns departe de ea, datorit sfatului medicilor.

Acetia, pe motivul sntii lui precare, i-au spus c viaa la mnstire nu i-ar face bine i i-au recomandat s blause petreac timpul nu fcnd eforturi intelectuale sau de alt gen, ci cu conversaii lumeti. O alt sor de-a lui intrase n mnstire n El o va face nn anul urmtor unei experiene ce i-a marcat pentru totdeauna viaa. Despre ea lumea avea s afle ns abia dup moartea lui Pascal, cnd n cptueala hainei lui un servitor a descoperit o hrtie scris de blaide M-am lepdat de Cugetagi, l-am alungat, l-am tgduit; l-am rstignit.

De El n veci s nu mai fiu desprit. Supunere total lui Isus Cristos i duhovnicului meu. Dac omul este fcut pentru Dumnezeu de ce i este el att de potrivnic lui Dumnezeu? Iar un prim pas a fost renunarea la servitori i nsuirea unui regim alimentar drastic, motivat n parte i de problemele sale de sntate.